Duik in de wereld van De Dolfijn
De Dolfijn is met haar ongeveer 1000 leden een van de grootste zwemverenigingen van Nederland, gevestigd in het Sloterparkbad in Nieuw-West. 

Met disciplines als waterpolo, synchroonzwemmen, schoonspringen, wedstrijdzwemmen en triatlon trekken ze sporters aan uit heel Amsterdam en zelfs daarbuiten: ‘’iedereen die wil en kan zwemmen, mag bij ons komen zwemmen’’ zegt Gabrielle. 

De Dolfijn behoort met een aantal disciplines tot de top van Nederland. Zo draait het wedstrijdzwemmen mee in de eredivisie competitie en vertelt Gabrielle met trots dat zij met het synchroonzwemmen echt een hofleverancier van het erepodium zijn bij wedstrijden en de Nederlandse Kampioenschappen. 

Een springplank naar nieuwe leden
Ledenwerving was en is voor De Dolfijn de belangrijkste reden om mee te doen aan de Sport- en Beweegweek, zo vult Gabrielle aan: “Het was na corona natuurlijk echt wel een grote aderlating als het gaat om het aantal leden. We zijn weer aan het groeien, maar hebben ook afdelingen die echt vol zitten.” 

De Sport- en Beweegweek richt zich onder andere op jeugd en jongeren in Amsterdam. “Dat is ook een doelgroep waarvoor wij makkelijk een programma kunnen maken.” Tegelijkertijd ervaart De Dolfijn, zoals veel andere verenigingen, de uitdaging om leden in hun tienertijd vast te houden. “Ze hebben een baantje, het leven wordt drukker en er zijn andere interesses.” 

De Sport- en Beweegweek biedt een kans om de zichtbaarheid te vergroten en in contact te komen met deze doelgroep. Toch erkent de vereniging dat het lastig is om op te vallen in het drukke Amsterdamse sportaanbod. “Op een zomerse dag concurreren we met het strand, festivals en honderd andere activiteiten.” 

De Dolfijn scherpt hun aanpak aan
De Dolfijn ervaarde het aanmeldproces voor deelname aan de Sport- en Beweegweek als eenvoudig en prettig. Via Clubbase konden ze zich snel registreren, met voldoende ruimte om hun eigen aanbod op maat in te richten. 

“We hebben vorig jaar een hamburgermodel gemaakt,” vertelt Gabrielle. De ‘broodjes’ vormden de informatiemarkt, die de hele middag doorliep. Bezoekers konden vrij binnenlopen voor een praatje met experts uit de verschillende disciplines. De ‘vulling’ werd ingevuld met korte demonstraties van de diverse zwemsporten. 

Hoewel het concept op papier sterk was, bleef het aantal bezoekers achter bij de verwachtingen, zeker in verhouding tot het aantal vrijwilligers dat werd ingezet. “Vrijwilligers zijn kostbaarder dan goud. Dus je wil ze inzetten op iets wat echt werkt,” aldus Gabrielle. 

De Dolfijn verspreidde 1000 flyers op basisscholen. Dit leverde slechts een beperkt aantal bezoekers op. Toch merkten ze dat direct contact met ouders wél werkt, en dat de aanwezigen oprecht geïnteresseerd waren. 

Met deze inzichten scherpt De Dolfijn dit jaar hun aanpak aan. Kritischer kijken naar de balans tussen inzet en bereik is daarbij belangrijk. Ook houden ze vast aan het ‘less is more’-principe. “Een informatiemarkt is makkelijk opgezet, dat doen we gewoon lekker in het clubhuis.” 

Dé gouden tips van De Dolfijn
Wat zou De Dolfijn andere verenigingen aanraden? Begin vooral op tijd. “Zorg dat je plan én aanbod vóór de zomervakantie rond zijn, zodat scholen en ouders op tijd geïnformeerd kunnen worden.” 

Kies voor laagdrempelige ontmoetingsmomenten: denk aan informatiemarkten of open clubmiddagen. Grote shows zijn niet nodig, het draait om contact, niet om spektakel. En bied altijd een concreet vervolg aan, zoals proeflessen met een duidelijke datum én inschrijflink. 

Houd de inzet van vrijwilligers realistisch: activiteiten moeten haalbaar en leuk blijven voor iedereen. Promoot je aanbod op tijd en wees niet bang om hulp te vragen. Je hoeft het niet alleen te doen. 

Met een heldere voorbereiding, een warm welkom en een goed vervolg sla je als vereniging drie diploma’s in één klap: A voor Aandacht, B voor Bereik en C voor Continuïteit. 

Open jij ook je verenigingsdeuren dit jaar? 

Amsterdamse Sport- en Beweegweek 2025
Het grootste sport- en beweegfeest van Amsterdam komt er weer aan! Tijdens de Amsterdamse Sport- en Beweegweek, van 19 t/m 28 september 2025, openen vele Amsterdamse clubs hun deuren voor nieuw publiek. Zo bieden we Amsterdammers de kans om verschillende sporten te ontdekken. Meedoen? Bekijk de informatiepagina voor clubs.